Wednesday, December 29, 2010

ההפסד של מיקרוסופט מול לינוקס

 גם בישראל התחילו להבין שיש פה מלחמה של ממש - תשאלו אותנו על לינוקס
"אתה באמת חושב שאני אתקין פה שרת לינוקס במקום Windows?".
זו אחת השאלות שרבים מהוותיקים בעולם הלינוקס שמעו ונשאלו בעבר. בעולם שנשלט ע"י מיקרוסופט, SUN ועוד התקנת לינוקס היתה עניין שמצריך לא רק ידע טכני אלא גם המון שכנועים, במיוחד בחברות גדולות. אחרי הכל, מנהלים רבים רצו תמיכה רשמית וזה שיש איזו חברה בקרוליינה שקוראים לה Red Hat או חברה בגרמניה שקוראים לה SuSE לא ממש הרשימה אותם.
ואז בא הבום הגדול ואחריו עוד כמה בומים שלינוקס התחיל לתפוס תאוצה ולהיכנס לא רק בדלת האחורית כשרת קטנטן אלא גם בדלת הקדמית. חברות התחילו להבין שהלינוקס הזה דבר לא רק שהוא חינמי, הוא אפילו יציב, ולא דורש רמת תחזוקה כמו המתחרים מרדמונד. עוד חברות גדולות התחילו להשתמש, IBM נכנסה למשחק, עולם ה-Main Frame פתאום קיבל זריקת החייאה (תודות לכמה חבר'ה גרמניים, אגב) כשב-IBM הבינו שאפשר למכור עוד הרבה מפלצות מסוג System Z (שהמחירים שלהם נעים בסביבות ה-7 ספרות וצפונה, בדולרים) עם לינוקס.
ואז התעוררו במיקרוסופט להבין שהלינוקס הזה לא הולך להיעלם.
אז איך מיקרוסופט מגיבים? באימוץ המתחרה? מה פתאום! השמצות זו אחלה אסטרטגיה! מוציאים פרסומות שחברה כזו כזו זנחו תוכנית לאמץ לינוקס ובמקומה התקינו את הווינדוז סרבר האחרון מבית מיקרוסופט (כאילו שזה ממש ישכנע מנהלי IT לזנוח תוכניות לאמץ לינוקס). אחר כך חתכו מחירים וניסו להתחרות, אבל כרגיל אצל מיקרוסופט, שהם מתחרים עם לינוקס, הטמטום שולט! בלינוקס משוואת ה-LAMP מנצחת? נציע Windows Web Edition בתשלום קטן (ולא חשוב שהגירסה מקוצצת כנפיים מכל צד שמסתכלים עליה). עזר משהו? לא עזר.
אז מה מיקרוסופט עושים? עוברים לאיומים. "תשמעו", הם אומרים בראיונות, "ליבת לינוקס מפירה 833 פטנטים שלנו, ואנחנו ננקוט צעדים". מהם ה-833 הפטנטים? אולי יוציאו רשימה שהקהילה תתקן את זה איכשהו? שלילי. מיקרוסופט שומרת את הרשימה צמוד לחזה ומדי פעם היא מוצאת חברות קטנות ושולחת להם מכתב רשמי שבגלל שהם משתמשים בלינוקס, אז הם מפרים פטנטים כאלו וכאלו, אי לכך ובהתאם לזאת, נא לשלוף פנקס צ'קים ולכתוב צ'ק שמן .. לפקודת מיקרוסופט. בתמורה נניח לכם, לבינתיים.
מכיוון שלינוקס זה ברוב המקרים קוד פתוח, גם שאר השוק התחיל לאמץ אותו. מערכות משובצות התחילו להתעניין בלינוקס הזה שתומך בכל מעבד רציני שקיים בשוק. חלק קטן מהחברות מנסה לאמץ את לינוקס על שולחנות העבודה, חברות כמו Autodesk לדוגמא, מפיצות רד-האט מקורי + תוכנות תלת מימד בעשרות אלפי דולרים פר תחנה, אבל שוק הדסקטופ מאמץ את הלינוקס די באיטיות. במיקרוסופט שמחים, הם לא רואים מצב שלינוקס משתלט על הפרה החולבת (Windows XP, Vista, 7) שלהם..
אבל כמו תמיד בחיים, הפתעות צצות מתחת לאדמה: ב-2007 חברת סטארט אפ קטנה נרכשת ע"י גוגל. אותו סטארט אפ ממשיך לפתח מערכת הפעלה לינוקסאית לטלפונים סלולריים. הם מוותרים על כל עניין ה-X, על KDE או GNOME ומפתחים מכונה וירטואלית שתריץ אפליקציות JAVA ב-VM מיוחד. למערכת ההפעלה החדשה קוראים: אנדרואיד.
גוגל מוציאה יחד עם T-Mobile ו-HTC את ה-G1, טלפון סלולרי עם מקלדת ועם אנדרואיד. השוק בהתחלה לא מראה התלהבות ומעדיף לנהור לכיוון אפל, עם ה-iPhone הנוצץ, אבל גוגל לא מרימים ידיים. הם ממשיכים לפתח את האנדרואיד, לשחרר אותו כקוד פתוח ולתת לכולם לשחק עם זה.
ב-2008 התמונה מתחילה להשתנות: בתוך החברות המייצרות מכשירים (כמו LG, סמסונג, מוטורולה ואחרים) המפתחים משחקים עם אנדרואיד ומתלהבים. מוטורולה, אחת היצרניות היותר גדולות מבינים שיש להם משהו ענק ביד והמנכ"ל החדש מחליט לחתוך עניינים בצורה מיידית: חטיבות הסימביאן, Windows Mobile מבוטלות וכולם עוברים לפתח ולהכין טלפונים עם אנדרואיד ותוך זמן קצר מוטורולה מתחילה להרוויח הרבה יותר עם Droid, אחד הטלפונים שנמכרים בכמויות הכי גדולות שמוטורולה ידעה מאז זמן רב. סמסונג לא יודעים אם לעבור ומכינים אסטרוגיה נוספת עם מערכת הפעלה שנקראת BADA אך ב-2010 הם הופכים את אנדרואיד למערכת העיקרית שלהם ונוחלים הצלחה חסרת תקדים עם גלאקסי S. נוקיה מתעלמת מהאנדרואיד ומיקרוסופט ממשיכה לפמפם את ה-Windows Mobile שלהם, שהוא סיוט ממדרגה ראשונה ליצרני הטלפון: המערכת הגרפית של מיקרוסופט כל כך איטית, עד שהיצרנים מעדיפים לפתח ממשק משלהם ולא לתת למשתמש הקצה לסבול את האיטיות של Windows Mobile בגירסאות 6, 6.1 ו-6.5.
ומה קורה בשוק? רבעון אחרי רבעון מיקרוסופט מפסידה אחוזים בשוק הטלפונים החכמים, גם נוקיה מפסידה, אפל מרוויחה בגדול ב-2007-2009 אבל אנדרואיד תופס יותר ויותר אחוזים וב-2010 השוק של מיקרוסופט בטלפונים הניידים מגיע למספר מגוחך של 3 ומשהו אחוז. נכון לרבעון האחרון, טלפונים חכמים מבוססי אנדרואיד נמכרים יותר מאשר אייפונים מ-אפל, בשוק בארה"ב ובעולם כולו.
מה מיקרוסופט עושים? פה אין אנשי IT לשכנע, אין ציבור לשכנע לרוץ לקנות טלפונים עם Windows Mobile שלא מציע אפילו רבע ממה שאייפון דור ראשון מציע, אז הם מגיעים לנשק האולטימטיבי: תביעות על הפרת פטנטים. זוכרים את הפטנטים שכביכול מופרים ע"י לינוקס? בדיוק באותו טריק משתמשים הפעם על יצרניות הסלולר. הקורבן הראשון: HTC (לא חשוב ש-HTC הם יצרן גדול של טלפונים מבוססי Windows Mobile ועכשיו Windows Phone, צריך לתקוע סכין בגב לשותף המניאק שמרוויח מכל חגיגת האנדרואיד!). את גוגל אי אפשר לתבוע (גוגל משחררת קוד ולא מוצר שהם מרוויחים עליו. גוגל מרוויחה כשהיצרן משתמש בשרותי גוגל כמו דוא"ל, יומן ומפות, וכאן אין למיקרוסופט אפשרות לתבוע כי גוגל רכשו רשיון על פטנטים ממיקרוסופט על דברים כמו סינכרון).
אז את מי מיקרוסופט מחליטים לתבוע? את אחת החברות הותיקות ביותר בשוק הטכנולוגיה. את מוטורולה. מוטורולה מסתכלים על התביעה ומחייכים. מיקרוסופט לא תראה מהם שום סנט, והם מבקשים מכמה מהנדסים שישבו עם המחלקה המשפטית על הפטנטים שיש להם (למוטורולה) ויראו מה מיקרוסופט מפירה פטנטים במוצריה (תזכרו משהו אחד: מוטורולה הם לא מי יודע מה בשיווק, אבל כשזה מגיע לפיתוחים טכנולוגיים, הם מעולים!). התוצאות מעניינות: תוך יום אחד מוטורולה תובעת את מיקרוסופט ב-2 בתי משפט (פלורידה ו-וויסקונסין, שיהיה מעניין) על לא פחות מ-16 פטנטים על מגוון מוצרים של מיקרוסופט: החל מ-XP, שרתי Windows, ה-XBOX, מסנג'ר, המערכת החדשה Windows Phone ואפילו על Kinect ששם מוטורולה מדגישים שיש להם כמה פטנטים בתחום וידאו ואינפרה אדום, ולקינוח, מוטורולה מבקשת מארגון ה-ITC לבדוק את התלונות שלהם על מיקרוסופט. מיקרוסופט עכשיו ממש בבעיה. הימור שלי: המשפט יפסק באמצע, ושניהם יחתמו על עיסקת Cross Licensing.
בעוד יומיים מסתיימת שנת 2010 ולינוקס עם אנדרואיד ממשיך לתפוס תאוצה. סוני ישבו עם גוגל בחודשים האחרונים כדי שגוגל יוסיפו API לפיתוחי משחקים (והתוצאות נמצאות ב-Gingerbread החדש) מכיוון שסוני הולכים להוציא את Xperia Play (ביי ביי PSP/PSP2), טלפון אנדרואיד שחלקו התחתון הנשלף הוא .. ג'ויסטיק למשחקים. שאר היצרנים צעקו על גוגל "טאבלט!", ובמרץ הקרוב גוגל תכריז על אנדרואיד 3.0 שמכיל את Fragments, שיאפשר לפתח אפליקציה שתופיע בצורה מסויימת בטלפונים סלולריים ובצורה אחרת לגמרי על טאבלט. שם הקוד לגירסה 3.0 יהיה: Honeycomb, כשבעקבותיו יוצף השוק על ידי כל יצרן אפשרי בטאבלטים בגודל 7 אינטש ומעלה. מה רץ בכל טאבלט בשכבה הבסיסית? לינוקס..
ידידתי רכשה את הגלאקסי S החדש, והיא מתקינה בו דברים על ימין ועל שמאל: טפטים "חיים", ווידג'טים, אפליקציות, משחקים, שירים, היא שולחת ומקבלת מיילים, מנהלת יומן והנסיון שלה במחשבים מאוד זעום. היא מרוצה עד השמיים מהטלפון ואומרת שהוא מאוד קל לשימוש. אני משתמש ב-Nook והתקנתי את Optware כך שאני יכול להריץ אפאצ'י, OpenSSH ושאר דברים על ה-Nook (שזה אגב דבר מעולה לבוני אתרים שרוצים להציג ללקוח פיתוחים: מתקינים Apache על ה-Nook, מריצים אותו ופותחים את הדפדפן של הנוק ומציגים ללקוח, כך אפשר לחסוך את העניין של סיסמאות, דברים מוחבאים ואין אפילו צורך בתקשורת אינטרנט). מילא אני שמכיר לינוקס ומשתמש בזה יום יום, אבל גם ידידתי משתמשת בלינוקס עם מעטפת מאוד ידידותית ונוחה והיא נהנית מהיציבות והכמות הענקית של אפליקציות ותוכן מבלי לדעת אפילו מה זה לינוקס. ידידתי היא אדם אחד, אבל סמסונג מכרו 10 מיליון גלאקסי S בחודשיים האחרונים, תחשבו עוד כמה אנשים משתמשים עכשיו בלינוקס. תחשבו כמה עוד ישתמשו בלינוקס כשהשוק יוצף בחודשים הקרובים בטאבלטים. רואים איך לינוקס תופס יותר ויותר חלקים מהשוק?
לינוס טורוואלד וברוס פרנס התבדחו על World Domination עם לינוקס. עם קצב ההתפתחויות הנוכחי, אני חושב שלינוקס ישתלט תוך זמן לא רב.

No comments:

Great Escape on DVD

Chana Systems can Help you.

Chana Systems Ltd. Blog and IT News.



Deals 2012 for Medium Sized Business and Organizations

Up to 40 Percent Lower Project Prices to Improve your Business.



CHANA Systems will

Help you Upgrade

Consolidate and Enhance your Organization or Business and

Brings Cost's Down. This is our Specialization.

Ask us about it.



New with IBM Linux Thin Client Solutions- Link Here

With IBM-System Integration and Consolidation Solutions

Special from Chanasys with IBM , Lenovo and other Leading Brands

Click Here for Small and Medium Business Solutions with IBM Software, Hardware

Lenovo Laptops and Desktops
and Other Leading Brands this Month.
With or without Linux + Windows and our Expert Support


Thin Client Solutions are more secure cost less and are popular in large organizations
and use a lot less energy. We can offer leading Thin Client Computers.
Any Questions? Send us an e-mail with "Linux Solutions" as subject.
ASUS eeePC BIG HIT BestSeller Now in Israel
With Linux
Best as a Portable Second Computer for e-mail
and Browsing Wireless WiFi

Lenovo Laptops from 2000 Shekel
with Windows 7 Vista or XP and
Linux with our expert Support
Get in Touch for similar Packages for Business and Desktop Computers




NEW CHANA Amazon Bookstore

Tip'd